1. dec. 2011

Effektivitet så det batter...

BUM! Så rykker vi folkens... Thomas er smuttet til England og jeg er rykket ud til bedste og bedstefar. Viola og jeg har lavet dej til brunkager, vaniljekranse (pebernødderne venter vi med til i morgen, da jeg løb tør for smør). Det er de julesmåkager som for mig er aller vigtigst! Jeg behøver faktisk ikke andre så længe disse tre er til stede i urimelig store mængder. Vi skal bage hele weekenden - og sy! Jeg har været ude og købe stof til smækbukser og taget det med samt de fine blomster stoffer som jeg fornyelig modtog med posten. Jeg er også i gang med en sækkepude til Violas værelse. Projekterne er mange og jeg er optimistisk...


De fine stoffer som skal trylles om til smukke dragter, puder og andre skønne baby sager.


Brunkagedejen er fra "det søde liv" - det var den som var bedst i test sidste år. Opskriften finder du lige her. Lille tip fra mig til dig.. Smør dejen ud i formen mens den er varm - ellers er det rigtig svært.


Rosiner i rom med masser af julekrydderrier - glögg skal selvfølgelig snart i glassene. Uhh, det er jul... Man kan nu alligevel hurtig komme i gang med julehyggen - til trods for min morgen krise:-) Det er kool, det er jul. HURRA!


Der er også blevet rørt en dej sammen til morgenboller. De er meget nemme - jeg bruger surdej, men man kan også bruge gær. Dejen skal være våd, men forholdsvis fast.

  • 150 g surdej
  • 3 dl vand
  • mel indtil man når den rigtige konsistens (cirka 60% hvedemel og 40% rugmel)
  • lidt salt
  • en lille smule smeltet smør. 

Dejen står nu på køl til i morgen tidlig, hvor de skal klaskes på en bageplade - brug skeen - og direkte ind i en ovn på 200 grader i cirka 15 minutter (de er færdige når de lyder hule, når man banker dem under bunden).
De første gange man laver dem kan det godt slå fejl, men når man har prøvet et par gange bliver det verdens nemmeste bolle opskrift. Jeg laver dem også med alle mulige andre slags mel, men husk at de 60% helst skal være hvedemel - ellers synes jeg at de bliver for tunge. Jeg har også nogen gange lavet dem med müsli, kerner, nødder, revet gulerod - mulighederne er mange.

God weekend til jer alle og glædelig december - ja, min weekend starter nogle gange torsdag...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...